|
חשוב לנו ליצור ולאפשר שיח פמיניסטי עדכני, פלורליסטי ואידיאולוגי, ולעודד יצירת והפצת מידע שיביא להבנת מצבן של נשים. אנחנו פועלות בשיתוף פעולה עם ארגונים העוסקים בהוראה ובמחקר, מרצות ומרצים בסגל האקדמי, סטודנטיות וסטודנטים, ארגוני נשים, פעילות ופעילי שטח.
הניוזלטר מביא לפתחך מידע עכשוי, מעניין ומגוון באשר למתרחש באקדמיה, בשטח וביניהם.
|
רצח נשים: הריגה מכוונת של אישה כי היא אישה
דיאנה ה. ראסל, סופרת ואקטיביסטית פמיניסטית
ביוון העתיקה הרגו ילדות בהיוולדן, בימי הביניים העלו על מוקד עוסקות בריפוי ומיילדות, בהודו קברו אלמנות חיות, ובאירופה של הכנסיה הנוצרית - כל אישה הייתה מועדת למכשפה ולעץ תלייה. רק בישראל של 2018 – נשים נרצחות סתם. לא מיילדות, לא אלמנות, לא מכשפות. סתם כי הגבר שלהן רצה.
'בטישה עוברת' מאת מיה אנגלר-ספקטור
את בטישה הכרתי לפני שנים
היו לה מרכאות בשערות
סימני קריאה בשפתיים
קפיצת צוואר
גם הריאות היו סוד מחרחר
'מי יכול היה לדעת' שעין משוחרת –
לא סתם, שאגרוף כמו שלו
לא משאיר לסת, לא טחול, אף או כתף – שום דבר במקומו.
תש כוחו של האגרוף
ומה יעשה? הוא כל כך אוהב אותה.
עכשיו כבר כל הגוף דקור
והחדר – טיפות ואגמים
ובאפלולית רק שתי הסיכות המבריקות,
מרכאות אהבה שנתן לה (תמיד מהודקות לשערות)
הנה כך עוברת בטישה
נסיכה
בשקית ניילון שחורה.
מתוך: מלכה עירומה, שירת מחאה חברתית נשית, בעריכת דורית ויסמן,
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2013, עמ' 195
|
בשנה האחרונה נחצה גבול בלתי נתפס של 24 נשים שנרצחו רק משום שהן נשים.
זעקות הנשים נקברות תחת שתיקתה של הממשלה שמסרבת לקחת אחריות ולשנות את המצב. פעם אחר פעם קוברים תכניות, מתעלמים מהקורבנות ומשאירים חצי מהאוכלוסיה לא בטוחות.
אנחנו במצב חירום, זה הזמן, אם לא נתעורר עכשיו לא נתעורר לעולם.
רצח זה נקודת הקיצון של העובדה שאני מוטרדת ברחוב, בעבודה או בבית - זה קצה הקרחון של פערי השכר, של הערות פוגעניות, של חפצון, של הסללת נשים למקצועות בשכר נמוך, של נשים בזנות, של חינוך מגדרי בבתי ספר. זו תוצאה של אלימות ואפליה מגדרית שכולנו מרגישות בכל יום ובכל מרחב.
אנחנו דורשות:
את העברת התקציב שהובטח ונתקע של 250 מליון שקלים עבור תכנית החירום למניעת אלימות כלפי נשים. התכנית תכלול 4 זרועות: תכנית שיקום ציבורית לנפגעות אלימות במשפחה, תכנית שיקום לתוקפים, חינוך והסברה, ושינוי מדיניות מקיף במשטרת ישראל בטיפול באלימות במשפחה.
-
לקריאת פוסט של ד"ר יופי תירוש
|
|
יוזמה ברשת שכדאי להכיר - סדרת פוסטים מעשירים המגישים לקורא/ת מידע היסטורי, עכשוי, מקומי ובינלאומי בנושא זנות:
#הידעת - הפינה השבועית של שורדת הזנות, דנה לוי.
#הידעת על רקע ההצבעה על חוק איסור צריכת זנות, עולה לא פעם השאלה "האם מנגנוני השיקום יכולים להיות יעילים". היום אספר על מנגנון שיקום יעיל, שהתקיים למשך תקופה קצרה.
#הידעת על דמותה של ורוניקה פראנקו, קורטיזנה שחיה בונציה במאה ה 16.
#הידעת
גן עדן של זנות ללא חוקים: בחינה ביקורתית של מודל המשלב בין דה קרימינליזציה מוחלטת (אף צד שמעורב בתעשיית המין אינו פושע) עם היעדר רגולציה חוקית.
#הידעת על תפיסת העולם העומדת מאחורי הצעת חוק איסור צריכת זנות (הוראת שעה), התשע"ט-2018.
#הידעת על מנגנון שיקום יעיל לשורדות זנות, שהתקיים למשך תקופה קצרה בברית המועצות.
#הידעת על תופעה עכשוית וייחודית של נשים בזנות בדרום קוריאה.
| |
|
|
איך לדבר עם התלמידים/ות שלנו על נושא מורכב כמו זנות? |
צפו בסרטון בו
נתלי גינדס, מורה בביה”ס נווה חוף בראשל”צ,
מספרת על התהליך שעשתה ועל האופן שבו חיברה את נושא הזנות והפורנו לתכנית הלימודים שלה. מדבריה אפשר ללמוד הרבה על האופן שבו ניתן לקחת כל נושא שנוי במחלוקת, או כזה שאנו “נזהרות” איתו, ולהביא אותו לכיתה בצורה מותאמת ועם אמירה.
את הסרטון יצרו בעמותת '
קדמה' - עמותה חינוכית-חברתית הפועלת למען השוויון והצדק החברתי בישראל בדרך של חינוך.
| | |
|
|
חדש על המדף |
מהפכנית: עדה פישמן מימון - סיפור חיים
מאת בת שבע מרגלית שטרן
בהוצאת מכון בן גוריון ויד יצחק בן צבי, 2018
פרופ' בת־שבע מרגלית שטרן היא היסטוריונית החוקרת את תולדות הנשים בחברה היהודית בארץ ישראל. במחקריה היא מנתחת היבטים שונים בחיי הנשים תוך כדי ערעור ההבחנה בין 'מרחב ציבורי' ל'מרחב פרטי' ומתן קול לשאלות מושתקות שעיצבו את חייהן במרחב הלאומי. פרופ' מרגלית שטרן הראתה שההגירה לארץ ישראל לא נעדרה פנים מגדריות: היא דנה בסוגיית האימהות והאל־אימהות במרחב הציוני, בגילויי הזנות, בקשיי העובדות בשוק העבודה, ובהקמת תנועת פועלות שמפעילה ארגון ייעודי לסיוע לאימהות עובדות במשק ביתן. השילוב בין הארת סוגיות שנגעו לאישה־הפרט לבין ארגונים שיצרו הנשים ככלי לפיתרון בעיותיהן, מציע הבנה רחבה יותר של מציאות החיים המורכבת של נשים בחברת הלאום בשנים שקדמו להקמת המדינה ובעשור הראשון לקיומה. פרופ' בת־שבע מרגלית שטרן עומדת בראש התכנית למגדר ופמיניזם במכון שכטר למדעי היהדות.
"מדוע בחרתי בעדה פישמן (מימון) וכיצד לא שמענו עליה?" הן שאלות נפוצות שבהן אני נתקלת בהציגי את קורותיה של אישה אמיצה, מקורית ונחושה זו לקהל שומעיי. בעת כתיבת סיפור חייה חשתי לא אחת ש'עדה כותבת את קורותיה באמצעותי'. 'פגשתי' בעדה לראשונה כשחקרתי את תולדות תנועת הפועלות שעדה נמנתה עם מקימותיה ומנהיגותיה.
בעוד שפעילות רבות היו בבואת תקופתן, וזו ניכרה בפעילותן שהצטמצמה בדרך כלל לתחום מסוים, עדה הייתה ממעצבות החברה הציונית בארץ ופעלה בכל תחום אפשרי לשינוי מעמד הנשים בחברה. היא פעלה במודע ובאמצעים מגוונים לשינוי התודעה של נשים ושל החברה בתוכה חיו בנוגע לזכויותיהן, למעמדן בחברה ובמשפחה ולדימוין. ארגון, כתיבה, הנצחה וזיכרון, חינוך ומאבק פוליטי אזרחי ומעמדי גם יחד כולם היו כלי המאבק שלה. את עמדותיה ניסחה במונחים הידועים כיום כלוז המחשבה הפמיניסטית: זכותה של אישה לקבוע את מעמדה המשפחתי ואת זכויותיה המשפטיות כשותפה שווה במערך המשפחתי, שפה כמקבעת תודעה ועוד ועוד.
במשך שנים התחקיתי אחר קורותיה ופעילותה במרחב הציבורי, ברם בהגיעי אל המישור האישי והפרטי, נתקלתי בחומה בצורה. עדה חסמה בפני עיניים סקרניות כל שבב מידע אישי העשוי לגלות טפח מחייה האישיים. יראת השם הייתה עדה, מקיימת מצוות, שומרת שבת וכשרות. בהחליטה שלא להינשא, גזרה את דינה לחיים ללא משפחה משל עצמה. אולם היא לא נתנה לאדיקותה האישית לחלחל אל בחירותיה הפוליטיות. נהפוך הוא, אחד ממוקדי המאבק שלה היה הממסד הרבני על גרורותיו.
עם
קום המדינה הייתה עדה חברת כנסת מטעם מפא"י וגם שם פעילותה הפמיניסטית הנחושה
לא רפתה. האם זיכתה אותה פעילותה רבת שנים בהכרת הממסד? בחיבת חברות וחברים? מדוע
צללה לתהום הנשייה?
בכתיבתי
ניסיתי לפדות חוב היסטורי לדמות זו ואני תקווה שעשיתי מלאכתי נאמנה.
|
.png) |
|
|
לוח מודעות |
קולות קוראות, מלגות ועוד
|
|
|
| ◂ |
הזמנה להשתתפות במחקר בנושא אמהות לנפגעות
שמי נירית מורדיש וולק ואני תלמידת דוקטורט (תואר שלישי) באוניברסיטת בן גוריון. עבודת הדוקטורט שלי עוסקת באופן בו אמהות לנערות שעברו פגיעה מינית, חוות ומעריכות את הקשר שלהן עם המטפלות של בנותיהן. לצורך ביצוע המחקר, אני מחפשת לראיין אימהות שתהיינה מוכנות להשתתף במחקר ובכך לתרום לידע הקיים בנושא ולסייע בבניית שירותים הולמים לצרכיהן של אמהות. אם את: 1. אם לנערה בת 12-18 שביתה מטופלת או טופלה בעבר בגילאים אלה עקב פגיעה מינית שעברה. 2. מקיימת קשר רציף עם המטפלת של ביתך. 3. מעוניינת להתראיין ולקחת חלק במחקר שמטרתו לשמוע ולהשמיע את דבריהן החשובים של אימהות לנערות שעברו פגיעה מינית אודות הקשר שלהן עם המטפלות של בנותיהן. אודה לך מאוד אם תסכימי שאראיין אותך באופן אישי וחסוי במועד ובמקום שנוחים לך. ניתן ליצור איתי קשר בטלפון- 0525327976 או בכתובת האימייל: niritvolk@gmail.com *המחקר מאושר על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים.
|
|
| מה קורה? |
כל מיני אירועים שיתקיימו בקרוב: ימי עיון, כנסים, הרצאות, ערבי שיח, סיורים, הקרנות, הקראות, מסיבות ועוד.
שימו לב: אנחנו מציגות כאן אירועים שיתקיימו בשבועיים הקרובים, עד לפרסום הניוזלטר הבא.
|
|
|
מיקום: דוקומנטרי בשפירא, רלב"ג 15 התחלה: 03/12/2018 20:00 | |
הקרנת "לאה גולדברג בחמישה בתים" ומפגש עם שיריה
| | |
|
|
מיקום: אוניברסיטת ת"א, בניין נפתלי, קומה 5, חדר 527 התחלה: 06/12/2018 16:30 | |
מפגש סטודנטיות/ים עם פרופ' דיאן נגרה בהנחיית ד"ר כנרת להד.
מיד אחר כך, ב 18:00, תיתן גם הרצאה בנושא:
איוונקה טראמפ וה(פוסט) פמניזם הפלוטוקרטי
| | |
|
|
מיקום: אוניברסיטת בר אילן, אולם בק התחלה: 12/12/2018 09:00 | |
אזרחות קווירית בישראל
: כנס הייסוד של קהילת מחקר להט"ב/קוויר באגודה הסוציולוגית הישראלית.
| | |
|
|
|
מיקום: בית האופרה, שד' שאול המלך 19, ת"א התחלה: 04/12/2018 17:00 | |
| | |
|
|
מיקום: סמינר הקיבוצים התחלה: 09/12/2018 09:30 | |
כנס עמותת קדמה ומרכז אדוה:
מי למעלה? מי למטה? למה ללמד על שוויון ואי שוויון בביה"ס?
| | |
|
|
מיקום: בית אישה לאישה, ארלוזרוב 118, חיפה התחלה: 12/12/2018 19:00 | |
הקרנת הסרט "חוקרת" ושיחה
עם סיגל לנדסברג אחת היוצרות
| | |
|
|
|
מיקום: בית הבאר, דרך שלמה 6, ת"א התחלה: 05/12/2018 19:00 | |
קשת על הבר - מפגשים על מזרחיות, חברה ופמיניזם
| | |
|
|
מיקום: האוניברסיטה העברית ירושלים, קמפוס הר הצופים, הפקולטה למדעי החברה, חדר 5701 התחלה: 05/12/2018 14:00 | |
מפגש פתיחה לקהילה הלומדת של פורום סופי דיוויס:
תקווה, מגדר ויישוב סכסוכים
| | |
|
|
מיקום: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, חדר 109, מרכז משפחת הלן דילר (בניין 74) התחלה: 15/12/2018 09:00 | |
כנס לזכרה של יעל לוי־חזן:
עקבי אחרי שינויים: עריכת לשון, הוצאה לאור ומיגדר
| | |
|
|
| | |
חג הבנות – עיד אל בנאת
חג הבנות – עיד אל בנאת, ראש חודש טבת (א' טבת), מצוין במהלך חג החנוכה. החג מעלה על נס את העוצמה הנשית: הגבורה, החוכמה והאחווה של נשים לאורך הדורות.
החג נשתמר בקרב קהילות ישראל בצפון אפריקה: תוניסיה, לוב, ג'רבה, מרוקו, אלג'יריה, תורכיה ושאלוניקי. נשים, נערות וקשישות מתאספות לחגיגה שבה הן לומדות, רוקדות, שרות ושולחות מנות אישה לחברתה. יש שנהגו לבקש סליחה אישה מרעותה, כביום הכיפורים; יש שנהגו לקיים ביום זה חגיגה לכל בנות המצווה, שלאחריה ניגשות הנשים לנשק את ספר התורה.
חג חנוכה שמח!
| |
|
|
|
| |
|