|
חשוב לנו ליצור ולאפשר שיח פמיניסטי עדכני, פלורליסטי ואידיאולוגי, ולעודד יצירת והפצת מידע שיביא להבנת מצבן של נשים. אנחנו פועלות בשיתוף פעולה עם ארגונים העוסקים בהוראה ובמחקר, נשים וגברים בסגל האקדמי, סטודנטיות וסטודנטים, ארגוני נשים, פעילות ופעילי שטח
הניוזלטר מביא לפתחך מידע עכשוי, מעניין ומגוון באשר למתרחש באקדמיה, בשטח וביניהם
|
|
|
עקבו אחרינו גם בפייסבוק ובאתר
|
|
נשים זוכרות נשים |
במשחקי המונדיאל 2018 גילו סוף סוף שכדורגל הוא לא רק נחלת גברים. גם נשים אוהבות כדורגל, מבינות כדורגל, ומשחקות כדורגל.
אנחנו זוכרות הפעם את הכדרוגלנית הישראלית סילבי ז'אן.

סילבי ז'אן
היא כדורגלנית-עבר ישראלית, שכבשה למעלה מ-1000 שערים בקריירה שלה ונחשבה בעיני רבים לכדורגלנית הישראלית הטובה ביותר. ז'אן החלה את קריירת המשחק שלה בגיל 22 (1994). בישראל לא הייתה קיימת אז ליגת כדורגל נשים (הוקמה ב-1999), כך שז'אן נאלצה לשחק בחוץ לארץ, עם קבוצה מהליגה הנורווגית. כבר בעונתה הראשונה בנורווגיה כבשה 12 שערים, וסיימה כסגנית
מלכת השערים של הליגה.
בנובמבר 1997, פעלה בארץ נבחרת של כדורגלניות, ו'במוקדמות' לגביע העולם ב-1999, התחרתה בפעם הראשונה במשחק רשמי עם נבחרת חוץ (רומניה). במשחק זה שיחקה גם ז'אן, ואף מונתה לקפטנית. ב-1999 הוקמה כאמור ליגת כדורגל נשים בישראל, וז'אן חזרה הביתה. בשנים הראשונות הצטרפה לפועל תל אביב, לאחר מכן למכבי חולון, ולבסוף לאס"א תל אביב. בכל קבוצה ששיחקה הזניקה וקידמה אותה כשהיא גורפת שערים. במכבי חולון זכתה בשלוש אליפויות וארבעה גביעי מדינה, ובעונה 2011/12 העפילה עם אס"א ל-32 הגדולות של ליגת האלופות, ובכך קבעה את הישג השיא של קבוצת נשים ישראלית באירופה. ב-2012 (והיא בת 39), פרשה סילבי ז'אן, ומ-2009 היא חברה באתנה - המועצה הציבורית לקידום נערות ונשים בספורט.
|
.jpg) |
|
|
|
"משנות את חוקי המשחק: מבט מגדרי על תקצוב הספורט", כתבה ולריה סייגלשיפר, 2012
נייר עמדה של מרכז אדוה ופורום נשים לתקציב הוגן הבוחן את תקצוב הספורט מנקודת מבט מגדרית חושף תמונה ידועה מראש: נשים ונערות נהנות הרבה פחות מגברים ונערים מהקצבות לאומיות ועירוניות לספורט.
בישראל, שיעור הנשים בקרב העוסקים בספורט תחרותי מעל גיל 13 הוא 19%. לנשים ייצוג נמוך גם בין המאמנים, פחות מ-8% ובקרב מקבלי החלטות בהנהלות ובאיגודי ספורט, 15%.
ניתוח ראשוני של סל הספורט, המממן את התמיכה באגודות הספורט ובפעילויות ספורט ברשות המקומית, מעלה כי נשים ונערות היוו כ- 12% מהספורטאים שתוקצבו בשנת הפעילות 2011-2010. בנוסף, בשנת 2012 נשים ונערות היוו כ-12% מהספורטאים שתוקצבו בענפים הקבוצתיים (ענפי כדור) ו- 34% מהספורטאים שתוקצבו בענפים האישיים, על ידי מועצת ההימורים.
שני חסמים עיקריים תורמים למצב זה: א. הקריטריונים לזכאות לתמיכה ב. תקציב החסויות:
התמיכה הציבורית בפעילות ספורט נעשית על פי מבחני תמיכה של משרד הספורט, הכוללים שקלול של מספר פרמטרים. שני הפרמטרים בעלי המשקל הגבוה ביותר הנם המדד הכמותי, כלומר – מספר הספורטאים, הנבחרות והליגות, ואהדת הענף בציבור, ה"רייטינג". לשניהם יחד משקל של 50% בשקלול הזכאות. הענקת המשקל הגבוה ביותר לפרמטרים אלה, תורמת לשימור המצב הקיים, שבו מספר הגברים והנערים המעורבים בפעילות ספורט הממומנת ממשאבים ציבוריים גדול מזה של הנשים והנערות. היא אף תורמת לתפיסה לפיה אם גברים מהווים רוב בקרב הספורטאים ואוהדי הספורט – כנראה שמדובר בעניין של גברים.
בנוסף לתמיכה בפעילות הספורטיבית של איגודי ואגודות ספורט, מועצת ההימורים מעניקה חסויות לאיגודים, אגודות ואירועי ספורט בסכום כולל של 87 מיליון ₪ לשנה, שמתוכו 80 מיליון ₪ מועברים לליגת העל בכדורגל גברים.
כמו כן, היעדר סיקור תקשורתי מספיק של ספורט נשים, היעדר נשים במקצועות הספורט כמאמנות, שדרניות, כתבות וחברות בהנהלות באיגודי ספורט, כל אלה מחזקים תפיסות חברתיות המגדירות ספורט כעניין גברי.
הניסיון של ארצות אחרות מלמד שהשוואת המשאבים בתחום הספורט בין ספורט גברים ונשים הוא צעד קריטי להגדלת מספר הנשים העוסקות בספורט. בנוסף להקצאות שוויוניות יש צורך להטמיע חשיבה מגדרית בתכנון מדיניות הספורט, כך שהצרכים וההעדפות של נערות ונשים יילקחו בחשבון בעת קביעת הקריטריונים לזכאות לתמיכה ציבורית בספורט.
| |
.png) |
|
|
מהשטח |
במה למיזמים המחברים בין התיאוריה לפרקטיקה
הנה שיא עולמי מפתיע: מספר הילדות והנערות הגולשות בסקייטבורד באפגניסטן הוא הגבוה בעולם. כך עולה מנתוני
ארגון Skateistan, ארגון התנדבותי שנולד כדי להעניק לבנות שלא זכו להשכלה הזדמנות לשנות כיוון בחייהן.
הארגון, שהמטה הראשי שלו נמצא בברלין, החל את פעולתו לפני כעשור בקאבול, בירת אפגניסטן. מתנדבי הארגון פתחו זירת גלישה בסקייטבורד והחלו ללמד ילדות ונערות כיצד לגלוש, כדי להעצים אותן וכדי ללייצר מוקד משיכה שיביא בנות ממשפחות עניות, המתגוררות ברחוב או נאלצות לעבוד מילדותן המוקדמת, אל בית הספר שהוקדם בסמוך.
ההתלהבות הגדולה אכן משכה עשרות ילדות לזירת הגלישה, ורובן למדו לא רק לגלוש אלא גם לקרוא ולכתוב, וקיבלו שיעורים באנגלית, חשבון, אומנות ועוד.
| | |
|
|
|
מה הבעייה עם הפרדה מגדרית בשיעורי חינוך גופני?
אורנית רמתי דביר, דוקטורנטית בתכנית ללימודי מגדר בבר-אילן, פורסת בפנינו מספר סוגיות מרכזיות בשיח על מגדר וספורט בהקשר חינוכי-מקומי, בכתבה שפורסמה ב"אונילייף".
"...ההפרדה המגדרית הונהגה בחינוך הגופני הישראלי עם הקמתו של התחום ומתקיימת גם כיום, אולם אני סבורה שזה הזמן לעצור ולבחון: האם המגדר הוא המאפיין המרכזי לחלוקת הכיתה בשיעור הזה? האם המגדר משמעותי בחינוך הגופני יותר מכישורי התלמידים או מהעדפותיהם? מה ואת מי משרתת ההפרדה המגדרית? כיצד היא תואמת את החזון החינוכי של מערכת החינוך ואת הרטוריקה שבמרכזה שוויון והכלה? מה היא מאפשרת לתלמידות ולתלמידים ללמוד על עצמן ועצמם ועל החברה בה הם חיים? וכיצד חינוך גופני המתקיים בהפרדה מגדרית תורם לעיצובה של החברה? אולי מה שהיה "פעם" בכלל לא מתאים להיום?"
| |
|
|
|
כל מיני אירועים שיתקיימו בקרוב:
ימי עיון, כנסים, הרצאות, ערבי שיח, סיורים, הקרנות,
הקראות, מסיבות ועוד
4.7, 18:00, סמינר הקיבוצים, קמפוס אמנויות, חדר 124
מפגש אחרון בסדרה "אמנות ומגדר בישראל": חומרים ומגדר באמנות ישראלית, בהשתתפות אורנה בן עמי, גרי גולדשטיין והילה ליזר בג'ה.
להזמנה
5.7, 8:30, אוניברסיטת ת"א, בניין ברלגס לכלכלה
מפגש עם סוניטה קרישנן, פעילת זכויות נשים בולטת בימינו.
לפרטים נוספים ולרישום
5.7, 20:00, בית האמנים, אלחריזי 9, ת"א
פתיחת
התערוכה (מ)ציירות נוף, אוצרות: רות מרקוס ורותי חינסקי-אמיתי.
נעילת התערוכה ב 28.7.
5-7.7, מרכז כלים לכוראוגרפיה, רח' יצחק נפחא 3, בת ים
פסטיבל נפגשות לאמנות-מופע פמיניסטית.
לאירוע בפייסבוק
9.7, 18:00, מכון ון ליר בירושלים
ערב דיון לכבוד ספרה של אסתר פלד "פתח גדול מלמטה" בהשתתפות ד"ר מירי רוזמרין, ד"ר רוני הלפרן וד"ר אפי זיו.
10.7, 19:00, הגלריה העירונית לאמנות, בית גורדון-לונדון, אחד העם 8, ראשל"צ
הרצאה של ד"ר גלעד פדבה על עבודותיה של האמנית רעות פרסטר: "לפרק את החיים ולחבר אותם מחדש" ביוגרפיה משפחתית ואוטוביוגרפיה נשית ביצירות האמנית.
11.7, 19:30, ספריית שער-ציון בית אריאלה, שדרות שאול המלך 25, ת"א
עמותת ויקימדיה ישראל, מתנדבות ויקי נשים וספריית בית אריאלה מארגנות מפגש עריכה קיצי: נשים וספרות.
*שימו לב: אנחנו מציגות כאן אירועים שיתקיימו בשבועיים הקרובים, עד לפרסום הניוזלטר הבא.
| |
 |
|
|
כנס: תקצירים |
תקציר ההרצאה של ד"ר מירי רוזמרין בכנס "גבריות חדשה בשטח", שנערך בתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן.
בשנים האחרונות צמח שיח חשוב על המחירים הנפשיים של גבריות מודרנית. השיח הזה הציף את המורכבות של חיים של גברים, ויצר פלטפורמות לגברים להתמודד עם הדימוי של הגבר כגיבור, עמוד השדרה של החברה והבית.
השיח הזה שאב לגיטימציה ותובנות מהשיח הפמיניסטי אך חשוב להבין שהשיח הטיפולי איננו בהכרח שיח פוליטי או ביקורתי. השורשים של השיח הטיפולי בעיקר בפסיכואנליזה - לא היו בעלי מודעות פוליטית, למעשה הם יצרו הבחנה לפעמים ממש תמוהה בין המסע של הפרט אל עולמו הנפשי, ובין הנסיבות החברתיות והפעולה החברתית. וכך גם במסגרת השיח הטיפולי על גבריות: העיסוק במצוקות של גברים לא פעם מלווה בנוסטלגיה לעולם של פעם, זה שבו נשים היו רכושם של גברים. גם כאשר אין געגועים לעולם הציידים, שיח טיפולי שאיננו מלווה במחשבה חברתית מוצהרת יוצר הלכה למעשה שיח שמטשטש את היחסים בין מצוקות הגברים לפריוולגיות החברתיות שלהם.
מתי שיח טיפולי אודות גבריות מקדם שיח ביקורתי חברתי על מגדר? כאשר הוא מבין את המשמעות החברתית של הגבריות ולוקח בחשבון מה המשמעות של מבני הגבריות, גם עבור נשים ומגדרים אחרים. אי אפשר רק לדבר על הקושי של גברים להראות פגיעות בלי לראות את הנזק שיש בדפוסים שגברים פיתחו כדי להמנע מביטויי פגיעות (אלימות? חפצון נשים?). שיח טיפולי הופך חברתי כאשר החזון או התיקון שהוא מקדם לוקח בחשבון גם נשים. אחרת השיח הטיפולי הופך לעוד גרסא של נרקיסיזם פריווילגי של גבר הגמוני שרואה רק את עצמו ומצוקותיו.
שיח טיפולי הופך פוליטי כאשר הוא נוצר בדיאלוג עם סוגי שיח אחרים כמו השיח הפמיניסטי של נשים וגברים, שמדגיש את המטרות החברתיות של העיסוק במגדר. הדיאלוג הזה הוא לדעתי האתגר החברתי עבור כל העוסקות והעוסקים במגדר.
** מה נשאר מכנס - חוויה, ידע שמשתכח, או ספר שמתארגן אחרי שנתיים. מה דעתך לשלוח לנו תקציר מההרצאה שנתת, ונפרסם כאן.
|
.png) |
|
|
מגמת לימודי גבריות, במסגרת התכנית ללימודי מגדר בבר אילן
| |
|
|
|
| |
|