ארכיון - ספרים ופרסומים

שרון גבע | האשה מה אומרת? נשים בישראל בשנות המדינה הראשונות

ספר חדש לד"ר שרון גבע  בהוצאת מאגנס

מתוך אתר ההוצאה: 

"באמת אנחנו הנשים הננו מברזל שאין אנו נופלות תחתינו או עושות שערוריות ומהפכות" ("הרהוריה של עקרת בית", האשה במדינה, 1950)

עם הקמתה הכריזה מדינת ישראל כי יתקיים בה שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור, בלי הבדל מין, אך מציאות חייהן של נשים במדינת ישראל הצעירה הייתה שונה בתכלית. מה היה להן לומר על כך?

האשה מה אומרת? מביא עמדות ודעות של נשים ישראליות בעידן של הכרעות גדולות ומאבקי קיום בימי קטנות על מקומן ותפקידיהן כאזרחיות המדינה, בבית, במשפחה ובשוק העבודה. הספר מתבסס על מדורי הנשים בעיתונות ועיתונות הנשים ומברר מה אמרו נשים על חברות הכנסת ועל האשה היחידה בממשלה, על שירות בנות בצה"ל והדרת נשים, על תפקידן כאימהות בעת מלחמה ובמאבק לשלום, על עידוד הילודה וזכות האשה על גופה, על נטל עבודות הבית ואפליית נשים בשכר ובתעסוקה. בתוך כך מגלה הספר כתב עת פמיניסטי נשכח, שופך אור על סיפור אימוצה של תינוקת בת תימן וחושף פרשת מחאה של חניכה בקורס טיס של חיל האוויר שהודחה והושתקה.

האשה מה אומרת? משמיע קולות מן העבר המלמדים כיצד בימי ראשית המדינה, בין המטבח לחדר הילדים, גם נשים הכריעו; קהל הקוראות והקוראים עשוי למצוא בו הדהוד למציאות החיים בישראל של ימינו.

ד"ר שרון גבע היא היסטוריונית וחוקרת מגדר של תולדות ישראל בעת החדשה, מרצה בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת תל אביב. לצד מחקריה היא כותבת מאמרים לעיתונות היומית, מגישה פינה ברדיו על נשים בהיסטוריה ומנהלת בלוג בנושא (http://sharon-geva.blogspot.com/). ספרה הראשון, "אל האחות הלא ידועה: גיבורות השואה בחברה הישראלית", זכה להצלחה ולשבחי הביקורת.