מעט מאוד נכתב על רגשותיהם של אישי המקרא, על כוונותיהם ועל המתחולל בלבם, וכאשר כבר מוזכרים אלה ה"אומרים בלבם", הם בדרך כלל רשעים: עשׂו, ירבעם, המן וכמה מהנבלים של ספר תהילים. גם הפרשנות הקלאסית של המקרא החל בעת העתיקה, עבור בימי הביניים וכלה בעת החדשה אינה מרבה לעסוק ישירות בחשיפת עולמן הפנימי של דמויות המקרא. עם עלייתם של מדעי החברה והנפש התפתח גם העיסוק בהלכי הרוח ובחיבוטי הנפש של אישי המקרא, וברוח זו נכתבה ספרות שלמה החותרת להבין את נפש גיבורי המקרא. אלא שעדיין רוב הדמויות שעליהן נכתב הן גברים: אבות, מנהיגים, כוהנים, נביאים, מלכים.
ותאמר בלבה הוא ספר על שבע-עשרה נשים מקראיות. נסיבות חייהן של נשים אלו הביאו אותן אל נקודת משבר והן נאלצו לקבל החלטות קשות, לעתים קשות מנשוא, ואלה היו כרוכות ברוב המקרים גם בלבטים מוסריים. המצוקות וההתחבטויות שליוו את גיבורות הסיפורים, שאינן מוצגות במקור, הן לב לבו של הספר הזה, הבוחן את הלבטים שליוו את הכרעותיהן, ובחלק מהמקרים גם מציע פתרון דמיוני שונה מזה שסופר במקור. הצלילה אל עולמן של הדמויות הללו מחייבת אותנו לבחון אותן באור שונה מן המקובל ואגב כך מעלה שאלות ערכיות הרלוונטיות לעולמנו.
פרופסור חננאל מאק חוקר ומלמד במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן. תחומי מחקרו העיקריים הם המדרש והאגדה והזיקה שבין ספרות האגדה של חז"ל לבין המקרא וספרות הבית השני. מחקרים אחרים שלו עוסקים בתפילות ישראל, במקרא, בהיסטוריה ובספרות של היהודים בימי הביניים וגם בעת החדשה. בשנת תשע"ג (2012) זכה בפרס ביאליק לחכמת ישראל על ספרו "מסודו של משה הדרשן".